اهمیت خرما در میان محصولات کشاورزی ایران

خرما یکی از محصولات کشاورزی مهم در ایران است و دارای اهمیت بسیار زیاد  تاریخی ، فرهنگی بوده و در حال حاضر با نحوه زندگی و درآمد میلیون ها انسان ساکن مناطق حساس خرما خیز در پیوند  می باشد .

توجه شود که در صورت وجود صنایع فن آوری مدرن خرما، انگیزه برای حضور بخش خصوصی بزرگ با مدیریت قوی در ایجاد نخلستانهای صدها هکتاری متمرکز با سیستم های آبیاری و باروری مدرن بوجود آمده و می تواند تولید خرما را از پیش بینی های كنونی بسیار فراتر ببرد .

همچنین خاطرنشان می شود که بنابراسناد تاریخی کلیه مناطق جنوبی ایران درگذشته به صورت جنگل های خرما بوده که به مرور زمان از بین رفته است . آثار این جنگل ها را با سفر در مناطق جنوبی می توان به خوبی مشاهده کرد .

خرما میوه ای با بیشترین قند می باشد که در بیشتر ارقام آن این قند به صورت فروکتوز و گلوکز بوده و تنها کمی ساکاروز و سایر ساکاریدها در آن مشاهده می شود . بنابراین منبع بسیار مناسب استخراج             مونو ساکاریدها و بهترین منبع طبیعی فروکتور می باشد . در نتیجه بسیار جالب خواهد بود که به خرما به عنوان منبع استخراج قند و ماده اولیه صنعتی نگریسته شود . این فعالیت جدید صنعتی آن واریته های خرما که مناسب مصرف تازه خوری نیست و لی معمولا دارای قند بسیار بالایی است را مورد استفاده قرار خواهد داد .

تاکنون این دیدگاه در صنعت خرمای کشور و جهان غایب بوده است ، والبته شیره خرمای تولیدی نیز دارای آنچنان کیفیتی که مورد استفاده صنایع غذایی قرارگیرد ، نبوده و فرایندهای تولیدی موجود دارای چنین قابلیتی نبوده اند .

بنابراین هدف نهایی این مطالعه، توجیه فنی - اقتصادی ومالی استفاده ازخرما برای تولید کنسانتره       (شیره صنعتی) و قند مایع خرما می باشد . این دو محصول مناسب کاربرد در صنایع گوناگون که معمولا در حال حاضر بوسیله کنسانتره و قند مایع میوه یا شیرین کننده های استخراج شده از نشاسته (معمولا شیره ذرت و گندم) پوشش داده می شود خواهند بود .

علاوه بر تولید دو محصول بالا ، سیستم پیشنهادی شامل فرایند ضایعات خرما (گوشت ، هسته ، کلاهک...) به منظور تولید خوراک دام به شكل بلوك فرمول های مختلف و مناسب دام های گوناگون خواهد بود .(گاو و گوسفند و بز گوشتی یا شیری و سایر حیوانات) .

همچنین سیستم پیشنهادی به عنوان نخستین مرحله تولیدی محصولات دیگر این زنجیره نیز خواهد   بود. مثل

شربت فروکتوز خالص ، اکستروز مایع ( شربت پلایش شهد گلوکز با خطوط بالای 95% ) و نیز شربت های مخلوط معادل . HFCS44 ( شربت ذرت با فروکتوز 44 % ) و به نام HFDS44  و نیز معادل HFCS55 ( شربت ذرت با فروکتوز 55 % ) به نام HFDS55  ، همچنین  محصولات خشک ( فروکتوز و گلوکز) و محصولات تخمیری (ییست ، اسید سیتریک ، الکل وسرکه) .

تمام محصولات فوق مناسب کاربرد در گستره وسیعی از صنایع غذایی هستند و در مورد شربت فروکتوز علاوه بر صنایع غذایی در صنایع داروئی نیز کاربرد دارد .

 

  نوشته شده در تاریخ 1395/10/20